söndag 20 april 2014

20. Passion


"Passion, lidelse, kan betyda stark förkärlek till någonting, till exempel att man har passion för ett ändamål, en sak, en person, en förändring eller en åsikt. Den ursprungliga betydelsen är den kristna. Under 1800-talet får passion utifrån den kristna betydelsen en överförd betydelse av en kärlek som är så stark och mäktig, att den leder till lidande och död, främst i romantiska kärlekshistorier såsom Romeo och Julia, Tristan och Isolde. Därifrån har passion senare övergått till att syfta på en vurm i största allmänhet." Wikipedia





Jag har ofta i mitt liv längtat efter en passion för någonting. Att brinna så starkt för något att det är självklart att det är en stor och viktig del i livet. Och då menar jag inte kärlek till en annan människa utan mer en passion för ett ämne, ett ändamål eller ett syfte som till exempel miljöfrågor, matlagning, konst eller politik. 

Jag har gått igenom livet och nästan skämts över att jag inte har haft en uttalad passion som så många andra i min omgivning. De har funnit sin passion vare sig det varit odling på kolonilott, båtar eller modelljärnvägar. Jag däremot fnattade runt och tyckte både om att läsa böcker, skriva texter, måla, läsa om handgjort papper och göra papper själv, gå på auktioner och sen renovera gamla möbler, gräva i trädgården och odla, bowla, se på film och så vidare. 

Det slog mig dock för några år sen, att några av dessa saker faktiskt är viktigare för mig än de andra. De är en passion för mig fast det är så att jag inte bara har EN passion utan flera.

 Lyckliga mig! Flera passioner, det är ju för bra för att vara sant.

Vad är din passion?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar