måndag 7 april 2014

7. Online

När jag går online på morgonen eller förmiddagen gör jag nästan samma saker varje gång har jag märkt. Det har blivit som en vana att alltid öppna vissa sidor, läsa vissa bloggar och söka av vissa hemsidor för att se om det kommit in några nyheter.

När jag klickar på internet och kommer till min startsida läser jag alltid Aftonbladet först. Inte så att jag går in och läser varenda artikel men jag skummar igenom rubrikerna. Sen tar jag ett antal andra tidningar och ibland är jag wild and crazy och byter ordning på dem. De är Nya Lidköpings Tidningen, Lidköpingsnytt, Nerikes Allehanda, Expressen, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet. 

Sen bloggar jag här och läser några andra bloggar. 
De är utan inbördes ordning Onekligen, Karins Konstgrepp, Kammebornia, Bake my day, Underbara Clara och Jealous Curator och 56 kilo. Det är bloggar som jag gillar och det är roligt att gå in och känna förhoppningen att det ska finnas ett nytt inlägg. Jag gästläser ibland på en rad andra bloggar men har inte fastnat för någon mer än de jag följer varje vecka. Tidigare följde jag I kroppen min väldigt noga men det går ju inte längre sorgligt nog. 

Sen lägger jag ifrån mig datorn och öppnar onlinespelen i telefonen.
De är Ruzzle där jag spelar hårda matcher mot min sambo och ett par till, Quizkampen och Quiz Battle. På telefonen tittar jag in på Instagram också. Det är roligt för jag har några jag följer som är ganska flitiga med inlägg och filmklipp som ofta är roliga. Vine var kul ett kort tag men nu kan jag lika gärna slänga den appen.

När jag gjort allt detta, vilket kanske låter som många sidor men inte alls tar speciellt lång tid, kan jag fokusera på andra saker under dagen, för att sen göra om proceduren vid lunch, på eftermiddagen och på kvällen. Fast jag går inte in och läser alla tidningarna flera gånger utan väljer en och ser om det kommit några fler rubriker.

Sen använder jag ju såklart internet till att få svar på frågor som kan tänkas uppstå, leta efter information om det behövs, letar recept och provlagar och bakar. Är de bra hamnar de i favoritlistan. Just nu är det ju mycket fokus på LCHF-recept och de finns ju i överflöd på nätet. Underbart! Vad man än är sugen på och kommer på att man skulle vilja laga eller baka, semlor, scones eller pizza, så är det bara att söka och man finner. Det finns ju också en uppsjö av olika diskussionsforum för all världens ämnen. Sånt gillar jag också.

Det jag däremot inte gillar är en del personers ton mot andra på nätet, att de kan vara så nedlåtande, elaka eller rent av hotfulla. Men de finns ju i verkliga livet också, de där personerna. Fast då kanske de inte vågar vara lika kaxiga.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar