fredag 2 maj 2014

18 x torsdag

Torsdagen som gick.
Igår.
Den 1 maj.

Jag gick inte i demonstrationståget utan var hemma och planerade odlingar och ojade mig över allt det vackra som redan blommar överallt.


De här något anfrätta pallkragarna ska vi odla i i sommar. Det ska bli kul att ha ett rejält trädgårdsland efter att ha försökt odla kryddväxter och grönsaker mellan alla rosor, lupiner och prästkragar i rabatterna. Det har gått sådär.


Här är några av de frön jag förgrott och som börjar komma upp nu. Det är allt ifrån dill och morötter till melon och ananasjordgubbar. Jag har massor av fröpåsar som ligger och väntar på att jorden ska bli såbar utomhus. Åh vad jag längtar!


Pelargonerna som jag övervintrat för andra året i rad, har fått knoppar. Vilka vackra ludna knoppar sen!


Citronträdet blommar så man blir vimmelkantig ute på altanen. En citron är snart skördeklar. Citronen har ju den fina egenskapen att den både blommar, bär omogen frukt OCH mogen frukt samtidigt. Dessutom är den ju vacker att se på och luktar så gott att man nästan vill äta upp blommorna.


Ute i trädgården blommar det överallt. Här himmelsblå blommor som heter ormöga. Intill dem står förgätmigej och de är förvillande lika till utseendet och lika fina. 



Himlen var också himmelsblå och flaggan vackrare än nånsin där den vajade så ståtligt på granngårdens stång.



Jag kröp omkring i trädgården och fick syn på mossa. Snyggt! Den här mossmattan växer på roten och stammen till vår ena syrén. Åh mossa alltså!



Klätterrosorna i spaljén har så blanka blad att de ser ut som om nån nitisk städfanatiker varit framme och polerat dem med möbelpolish eller vax.


Plommonblom!


En knippe blommor från spireahäcken.



Äppelknopp i illande rosa ton. Det blir Transparente blanche av de här näpet rosa knopparna.

Basilikaodlingen inne på altanen tar sig också även om de var trögstartade. Bladen skimrar som om nån strött silverströssel över dem. 

Milo. Kungen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar