söndag 11 maj 2014

Schlagerfestival - och jag stirrade med stora ögon...


...på Conchita, med skägg och klänning som igår kväll vann Eurovision Song Contest med låten Rise like a Phoenix. 

Det är inte så att jag blir varken förfärad eller förvånad över en dragartist med skitsnygg hållning och makeup som står där och sjunger i guldig klänning och välansad ansiktsbehåring. Det som får mig att stirra med stora ögon bildligt talat är att vissa länder försökt stoppa Österrikes bidrag och Conchita från att delta, att det varit ett enormt mediapådrag för denne person som egentligen bara är där för att sjunga, inte för att bli granskad, skärskådad och bedömd av andra. Det är ju inte första gången en dragqueen deltagit i Eurovisionsschlager-festivalens historia. Kolla upp Dana International, som visserligen var transsexuell och inte en dragartist. Det var ett ramaskri då också. Suck.


Folk förfäras och förfasar sig över att en person med skägg och klänning inte uppträder som skäggiga damen på en freak show utan står där på den mest glammiga och upphaussade sångscenen i Europa och med starkt självförtroende framför en sång som är exceptionellt proffsigt uppbyggd, som passar utmärkt i sammanhanget och med en sångröst som sopar mattan med de flesta andra bidrag under kvällen. 

Jag tycker det härliga med det hela är Europa är så med på noterna att de röstar fram Österrikes bidrag till klar vinnare. Folket i Europa går på djupet, hör sången, texten och tonerna och bortser från ytan. Det är ett positivt steg i rätt riktning då man tyvärr ser en brunpolitisk våg dra över hela vår del av världen. Det är bra att ett kulturevenemang sätter trenden för hur vindarna ska blåsa framöver. Då går förhoppningsvis vågorna åt andra hållet snart. 

Nu är ju inte schlager så himla viktigt men många människor valde ju att rösta igår kväll och om du tillhör dem så vill jag bara påpeka att rösta till Europaparlamentet är gratis. Du behöver bara gå till vallokalen eller förtidsrösta redan nu. Ja jag vet att jag är tjatig som tar upp det här idag igen men valet till Europa-parlamentet är viktigare än Eurovision Song Contest. Din röst är precis lika mycket värd där som när du ringde och röstade på rätt låt igår kväll. Men ta gärna med er känslan från igår kväll att allt är möjligt, vi är alla för fred och frihet och vi är alla lika mycket värda därför att vi alla är människor. Det spelar ingen roll hur man ser ut, klänning eller byxa, skägg eller lösögonfransar, hår i armhålan eller ej, man, kvinna eller något annat som du själv definierar. Det spelar ingen roll vem man älskar eller hur man lever sitt liv. Alla är vi människor!

Till Österrike och Conchita vill jag bara hälsa att jag är varken förfärad eller förvånad, bara förtjust. Bra där!


2 kommentarer:

  1. Jag hörde just på nyheterna att Conchita ligger 1 på ryska Ituneslistan, så det finns hopp även för Ryssland:)

    SvaraRadera
  2. Ja jag hörde också det. Skönt.

    SvaraRadera