torsdag 1 maj 2014

Utvärdering av projektet, ni minns väl?

Ja!

Det har gått lysande!

Ni vet att jag i februari skrev om att jag skulle prova LCHF i den strikta varianten. Nåja, så strikt har jag inte varit varje dag. Men mestadels har jag försökt att vara strikt. Jag skriver jag men såklart har Janne, min man, hängt på av bara farten. Men den här utvärderingen gäller mig och mina upplevelser.

Detta har hänt:

- Minus nästan fyra kilo och minus 10 centimeter runt midjan.
- Mjuk, mjuk hud överallt och speciellt på armbågar, knogar och hälar där det normalt sett är torrt, strävt och hårt.
- Inte ett enda eksem på min ibland så hopplösa arm. Bara ärren kvar men de skiter jag i.

- God mat nästan jämt så man behöver verkligen inte känna sig hungrig eller att man får lida.
- Jag sover gott om nätterna.
- Jag känner mig pigg och ganska fylld av energi om dagarna men det kan ju också bero på att  min favoritårstid är här och min andra favoritårstid står för dörren.

- Jag har inte tagit min migränmedicin mer än en gång, 1 gång, EN GÅNG på tre månader!
- Magen kurrar eller mullrar praktiskt taget aldrig. Inte som efter en rejäl pastamiddag då det kunde bubbla och mullra i timmar efteråt.
- Håret är superblankt och mjukt. Jag har inte färgat, tonat eller använt något som skulle kunna hjälpa stråna på traven.

- Mitt godissug och min längtan efter att äta något på framför allt kvällarna har försvunnit och bara kommit tillbaka när jag fjantat mig och smakat på godis "baraföratt". Det behöver jag ju inte göra!
- Jag har lärt mig att känna igen törst och att inte förväxla det med att vara småsugen på nåt. Ett glas vatten kan ofta vara det man behöver.
- Jag har inga som helst magproblem. Det hade jag visserligen inte förut heller men nu, aldrig magknip efter maten, aldrig en känsla av att vara övermätt, uppsvälld eller få allmän paltkoma.

Så min utvärdering blir att jag har sett ljuset och inte går tillbaka till socker och spannmålsbaserade produkter. Det finns helt fullvärdiga alternativ till den mesta mat man är van vid att äta. Jag har till exempel ätit pasta, pizza, mackor, småkakor, fikabröd, glass, matmuffins, pannkakor och en massa annat. Jag har ätit varierat och gott så för min del finns det ingen anledning att ändra något nu. Med ett kokt ägg i fickan kommer man långt om man inte vill ta en korv med bröd eller en burgare i farten när man har bråttom.


Man får äta massor med gröna grejer. Det är bra för jag gillar grönt.


Tummen upp helt enkelt!

Det har redan gått tre månader så nu kör vi tre månader till och utvärderar igen. Det känns som om det omöjligt kan gå dåligt.

3 kommentarer:

  1. Kan bara hålla med dig. Efter två år med lchf mår min mage bättre än någonsin. Så tummen upp för lchf. Ha en fortsatt mysig helg. Kramisar Tina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tina och välkommen hit. Vad roligt att du mår bra av lchf och att din mage mår bra av det. Jag tycker det finns många plus och fortsätter framåt.
      Kram

      Radera
  2. Jag är på dag 3! Lite yrsel o pyttelite illamående, men annars kanon!

    SvaraRadera