söndag 12 januari 2014

12. Hepp! Dagens tv-tips

Oj det här var inte lätt.

Jag kan bara inte med att tipsa om något alla dessa evinnerliga matlagningsprogram eller gör-om-mig-program eller husrenoveringsprogram eller trädgårdsfixarprogram.

Men sen kom jag att tänka på en tv-serie som gick för drygt ett år sen. Den heter "This is England" och jag den gillade jättemycket. Den är sorglig och härlig och spännande och intressant och fylld av fantastiskt duktiga skådespelare och med ett strålande manus.

Annars gillar jag mest när det är film på tv. Fast ofta är det filmer jag redan sett och då ser jag om dem för jag kommer ändå aldrig riktigt ihåg vad de handlar om och hur de slutar.

Numera orkar jag inte riktigt ta mig igenom långa serier där man måste vänta en hel vecka till nästa avsnitt och det kanske är 10, 15 eller 20 avsnitt och flera säsonger. Men förr då orkade jag se långa serier och gillade till exempel Twin Peaks och Riket, Matador och andra danska serier. Jä for fän.

Nu köper jag hellre boxen och sträck-ser många avsnitt. Eller bäddar ner mig med datorn. Det är ju så bra nu för tiden att man inte måste följa tv-tablån slaviskt för att inte missa nån serie man vill se. Nu är det ju streamat och on demand och tivo och det får man ändå säga att det i det avseendet var det inte bättre förr.

Förr, då var det klockan åtta på lördagkvällen, alla i familjen bänkade sig i soffan, Dallas med JR och Bobby eller tisdagar klockan åtta Falcon Crest med elaka Angela Channing och te och Nalleglass pistage ihop med studenkompisarna i tripletten i Uppsala. Fast nu när jag skriver detta inser jag ju charmen och tjusningen i det också. Det blev en tradition och en trygghet i repetitionen och den ständigt återkommande sammankomsten som man längtade efter, och förberedde inför.


2 kommentarer:

  1. Riket! Bland det bästa som gjorts om du frågar mig! Kram!

    SvaraRadera
  2. Ja visst är Riket underbar. Härligt mystisk och spännande och Ernst-Hugo är lysande.

    SvaraRadera