söndag 19 januari 2014

19. Kolla! Det här är ett fynd jag gjorde en gång

En gång köpte jag en snygg svart kavaj för 49 kr på rea. Den hade kostat 999 kr så det får man ju klassa som ett fynd, prismässigt sett. Annars tycker jag ordet fynd mer anspelar på föremålet som sådant, oavsett pris. Jag har fyndat mycket i min dar, på auktioner och loppisar och på rea i affärer med nya saker.

Nedan kan ni se bilder på några av mina fynd och vad jag betalade för dem, så vitt jag minns. För jag kan ju som ni vet, inte välja EN sak!


Stor grön golvvas från Upsala-Ekeby med dekor som ser ut som långa tunna blad. Den har jag köpt på auktion för länge sen och jag tror jag betalade en femtiolapp. Den är perfekt att ha påskris i. Eller en gång när jag fyndade superlånga rosor på torget. Då köpte jag tjugo rosor som säkert hade 50 cm långa stjälkar som passade fint i den här vasen.



Rörstrandshönan ska man ha ägg i på påsken men jag har alltid påskgodis i den. Den har jag också ropat in på auktion och den kostade 80 kr och jag älskar den. Hon är lite spräckt bak i stjärtfjädrarna men det gör inget tycker jag.



Om jag skulle säga att jag samlar på något så är det gamla burkar och lådor och de här har jag fått, köpt och bytt till mig. De två blå matchande burkarna har jag köpt på loppis för en tia styck. Den stora gula har jag hittat och tagit med hem och gjort rent. När jag säger hittat menar jag egentligen tagit för man får inte hitta saker och ta med hem från soptippen. Jag var på återvinningsstationen och där låg en så himla fin gammal plåtburk i metallcontainern så jag dök ned lite snabbt och tog den. Den var helt oljig och superäcklig så nån hade förmodligen oljat in cykelkedjor eller verktyg i den. Nu är den ren och fin.



Ett fynd! Fina gamla kakformar som ser ut att vara i perfekt skick. Jag har verkligen fyndat dem. De kostar enligt prislapparna 10, 12 och 15 kr men det var halva priset på dem på en loppis. 



Nu kan jag baka mandelmusslor och fylla med lingongrädde eller en god parfait. 



Spegel modell gammal, från slutet av 1800-talet eller tidigt 1900-tal skulle jag tro. Gammalt spräckligt och fläckigt glas och en fin stram ram. Ett fynd i en antikbod där jag betalade 100 kronor för den. Den kostade egentligen 500 kronor men jag fick rabatt eftersom jag köpte en byrå som matchar fint med spegeln.



Supercoola högklackade, reptilpräglade skinnpumps från Nina Ricci, Paris. Oanvända! Från vintagebutik för 50 kronor. Om jag inte får användning för dem lämnar jag dem vidare till försäljning igen bara. Återvinning och recycling.



Blomsterfynd i slutet av november. Två amaryllislökar för 30 kronor styck. Jag drev upp dem och fick inte så värst fina amaryllisblommor till jul, men nu kommer en ny stängel på varje. Vi får se om de blommorna blir lite finare.




Och här är kavajen som kostade 999 kronor innan priset föll och jag fyndade.
Det är faktiskt ganska kul att fynda och köpa saker till ett lågt pris. Fast jag köper sällan något jag inte har användning för. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar