torsdag 9 januari 2014

9. En grej jag skulle vilja vänja mig av med

Nu är vi redan framme vid punkt nio på januarilistan och det här är ju riktigt roligt. Gårdagens rubrik var inte så himla lätt, välja författare att hångla med under pistolhot, och dagens då, nu måste man ju bekänna färg och redogöra för något man gör som man egentligen inte skulle vilja göra. En brist i min personlighet eller mitt beteende helt enkelt, bah, vad skulle det kunna vara!?

Ha, jodå det finns allt en del att välja bland.

En grej jag skulle vilja vänja mig av med är att vara så sjukligt sugen på, och besatt av semlor nu när de börjar dyka upp alldeles för tidigt. Semla är helt klart det godaste man kan få till en kopp kaffe och om jag får välja tar jag semla varje gång istället för småkakor, bullar, tårta, paj eller rulltårta. Semlan har liksom allt.

Och så fort jag ser skyltarna utanför affärerna och konditorierna om semlor nu i januari, ibland redan i december!, slår besattheten in.

Åh gud, låt mig gå en dag utan att äta en semla. En gång åt jag tre. Inte efter varandra men på samma dag.
I år har jag förmanat mig själv att sluta vara så sjukligt sugen på semla, släppa besattheten och också lovat mig själv att jag får äta en semla, kanske två, men absolut inte fler än tre under den här semmelsäsongen.

Puh nu känns allt genast lättare.

Pyttsan.

Jag till och med googlade på semlor för att hitta den godaste semlan på bild.

Den ska helst ha trekantigt lock tycker jag, semmelnörden.

Max tre den har säsongen var det, det har jag ju till och med skrivit på bloggen nu.
Herre jösses, hur ska det gå?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar