torsdag 20 november 2014

20. Om jag skulle skaffa mig en ny ovana så skulle det bli...

...nja, inte röka. Det har jag gjort.

...inte snusa. Det har jag provat och kräktes direkt.

...inte knarka eller röka Spice. Ett absolut nej på det.

...eeeeh.

Jag har redan en särdeles massa vanor som säkert skulle kunna klassas som ovanor. Det beror väl på vem som gör bedömningen.

Jag tror helt enkelt inte att jag kan skaffa mig en ny ovana för den får inte plats bland alla de jag redan har!

Vanor eller ovanor, det är frågan:

Jag gillar att hasa runt i mysbyxor eller pyjamasbyxor här hemma.
Jag halvligger gärna i soffan med filt över mig.
Har gärna kaffe- eller tekopp på armlängds avstånd.

Sitter helst med laptopen i just knät och har både Google, Facebook, bloggen, Spotify, Aftonbladet och några fler sidor uppe som flikar.
Tar med mig mobilen in på toa för att spela onlinespel under tiden.
Läser Aftonbladet på samma telefon det sista jag gör innan jag släcker och ska sova, bara för att kolla om det hänt något sen sist jag kollade om det hänt något.

Jag har flera laster som kaffe, avokado, godis, fika, sås, rödvin, ostbågar, brysselkål, kärlek, lördagar, semester, jul och lite annat.
Jag nyser och harklar rätt mycket men det kan bero på min ständigt pågående jäkla pollenallergi som håller på från mars till november och på det, som en nyhet för i år, pollenastma som nu under hösten och vintern kallas mögelastma och sedan köldastma = luftrörselände året om.
När jag går min powerwalk skrattar jag högt för mig själv nästan varje gång men det är inte mitt fel utan Karin och Saras.

Jag måste alltid torka handfatet i badrummet, kranen ska blänka och det får inte vara vattendroppar kvar på handfatets avställningsyta.
Jag blir tokig om kläder inte sitter skönt.
När jag lagar mat slänger jag alla skal och papper och skräp i ena diskhon och tar upp alltihop på en gång när jag är färdig.

Jag zappar gärna på tv:n och kommenterar det jag ser på nyheterna på tok för ofta.
Jag läser gärna ena delen av tidningen medan Janne läser den andra och jag envisas med att läsa högt ur min del trots att vi snart ska byta.
När jag ansar och rensar och klipper i trädgården lämnar jag gärna många och stora högar efter mig och sen ber jag Janne ta upp dem.

Jag brer ut mig som ett kryss i sängen när jag sover.
Det händer ganska ofta att jag går in med skorna på här hemma och på så sätt drar med en massa löv och grus in på hallmattan.
Jag gillar att tända många lampor och det är ofta så att jag inte släcker när jag går ut ur ett rum och det händer att det lyser som en finlandsfärja i novembermörkret här hemma även om jag gått hemifrån.

När jag är ute gillar jag att glo in genom folks fönster, inte så mycket för att se vad de gör som för att se hur de har det med möbler, tapeter och gardiner.
Jag säger alltså alldeles för ofta alltså.
Alltså, jag klämmer på mitten av alla tuber.


Listan kan fortsätta ett bra tag till men som sagt, om detta är vanor eller ovanor är upp till var och en.

Nu kan ni sitta en stund och fundera på vilka ovanor ni har.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar