fredag 28 november 2014

28. Hepp! Det här tycker jag alla bör läsa.

Nej inte bör. Bör är som måste och skall, tråkiga ord som lägger en börda och en tyngd på den de riktas åt.

Jag skulle vilja rekommendera den här.

Vinterbarn.

Boken är skriven 1976 av den danska författaren och konstnären Dea Trier Mörch*. Jag köpte den på bokrean 1982 och läste den. Kort därefter läste jag om den. Nu var det länge sen men jag kan precis känna tonen och berättelsens värme när jag ser omslaget så det är dags att läsa om den för kanske sjunde gången.

Vinterbarn handlar om kvinnor på en BB-avdelning i Köpenhamn. En del ligger där för att de är sjuka under sin graviditet eller har komplikationer av olika slag. En del har precis fått sitt barn men barnet är sjukt. En del ska precis få åka hem. Bokens persongalleri är så härligt för dels är det alla de här kvinnorna som ligger på salarna, dels sköterskor och läkare som arbetar där men också alla blivande pappor, storasyskon, andra familjemedlemmar och andra människor som finns i deras liv. De är så fint beskrivna och så exakt på pricken i karaktärer och också väldigt roliga och underhållande. Man får fnissa åt en del makar och barn som hälsar på men även åt en del av kvinnorna som ligger där i sina sjukhussängar och filosoferar över livet.

"Att föda barn är som att resa i ett främmande land. Så upplevde jag det, då jag under loppet av några få år fick mina egna tre barn. Med det är ett land som skiljer sig från alla de andra genom att man inte kan återvända till det. Rädd att detta land annars oåterkalleligen skulle försvinna, skrev och illustrerade jag romanen Vinterbarn." Så säger författaren själv om boken.

Jag som själv har två barn kan precis känna igen mig atmosfären på sjukhuset och den är verkligen en annorlunda bok. Hur många böcker har ni läst som utspelar sig helt och hållet på ett sjukhus? Nu är det ju ett tidsdokument också och allt förändras, så dagens BB-avdelningar och sjukhus ser inte ut som bokens. Här dricker de vin och röker och de olika behandlingsmetoderna och vårdformerna har ju också förändrats fram till idag. Men atmosfären, kvinnornas ruvande på sina bebismagar, alla funderingar och all oro som hänger i luften, den förändras aldrig. Alla bekymmer och glädjeämnen med de barn som man redan har, hur familjen hemma ska klara sig utan mamma som ligger på sjukhus, hur bebisen mår i magen, hur det ska bli när allt är över och vardagen tar vid, det förändras aldrig.






Boken är fylld av fina illustrationer av författaren själv, som visar graviditet, förlossning och det nyanlända lilla livet.

Jag hoppas ni kan hitta boken på biblioteket. Den finns på vår bibbla i alla fall!



*Jag kunde för mitt liv inte få till det danska ö:et när jag skrev det här. Det finns ju massor av hjälp att få ute på Internätet men det lyckade ändå inte. Jag har tryckt på vänster alt och 0248, jag har tryckt alt gr och nån sifferkombination som skulle funka, men nej. 

Bara så ni vet så har jag försökt. Ännu en anledning att uppdatera sig på datorfronten och äntligen köpa den dära Macken?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar