tisdag 19 mars 2013

Fika i vårsolen


Kaffe i vårsolen, starkt och med mjölk i en stor fin kopp. Jag sätter mig i stolen på altanen och vänder näsan mot de ljuvliga solstrålarna. Fåglarna kvittrar och är romantiska i snåren. Luften doftar dammig vår, vinterns grus sopas upp längs vägen utanför. Grannarna pratar i trädgården intill, de beskär sina äppelträd och krattar ihop torrt gräs. Deras röster låter glada och förväntansfulla precis som jag känner mig där jag sitter med min kopp. Kaffet smakar härligt och solen värmer.

I mina drömmar!

I verkligheten blåser det en kall vind runt huset, små hårda snökorn viner och det är minusgrader idag igen. Solen lyser bakom de grå molnen. Luften är kall och krispigt klar. Grannarna är inne i sina hus och eldar för värmens skull. Trädgården ligger stel och ödslig, äppelträden pekar med smala skott mot den grå tillvaron. Jag sitter inte alls ute i vårsolen på altanen och njuter. Jag sitter i soffan med filt om benen och dricker mitt kaffe. Men kaffet är starkt och smakar härligt. Om jag bara blundar sitter jag visst i trädgården och dricker det. Så det så!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar