lördag 9 mars 2013

Följ pilens riktning





Tänk om livet vore lika enkelt som att befinna sig ute i trafiken! Där finns det skyltar som talar om var man är, vart man är på väg och hur man ska köra för att komma dit man vill. Det finns pilar ritade i gatan så att man säkert hamnar i rätt fil innan man ska svänga. Det finns kartor som visar hur omgivningen ser ut och vart man kan välja att åka. Trafikljus reglerar vems tur det är att köra och vem som får vänta på sin tur.

Tänk om det vore så med själva livet också. Skyltar som talar om vart man är, kartor som man kan studera för att se vart man vill ta vägen. "Titta på skylten, det står Paradiset där, dit åker vi". "Se på kartan, det finns ett ställe som heter Framtiden, hur långt därifrån är vi?"

Just nu vill jag hellre stanna här än att ta mig an Framtiden. Tyvärr är det oundvikligt att tiden går och framtiden kommer emot en hela tiden. Min framtid innehåller, som för alla andra människor, en blandning och sorg och glädje, motgång och medvind, toppar och dalar. Fast just nu vet jag att sorgen, motgången och dalen närmar sig, det behöver jag ingen karta för att kunna avläsa. Jag ser skymningen borta i horisonten. Det är bara att rusta sig och färdas igenom det dunkla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar